En aquest tema, aprendrem a modelar un personatge des de zero utilitzant Blender. Aquest procés inclou la creació de la malla base, l'addició de detalls, i l'optimització del model per a l'animació. Aquest és un procés complex que requereix paciència i pràctica, però amb les tècniques adequades, podràs crear personatges impressionants.

  1. Preparació del Projecte

1.1. Configuració Inicial

  1. Obre Blender i crea un nou projecte.
  2. Guarda el projecte amb un nom adequat, com ara ModelatgePersonatge.blend.

1.2. Referències

  1. Recull referències visuals del personatge que vols modelar. Això pot incloure imatges de diferents angles (frontal, lateral, posterior).
  2. Importa les referències a Blender com a imatges de fons per ajudar-te en el procés de modelatge.

  1. Creació de la Malla Base

2.1. Utilitzant Primitives

  1. Afegeix una esfera (Shift + A > Mesh > UV Sphere) per començar amb el cap del personatge.
  2. Escala i posiciona l'esfera per ajustar-la a la referència del cap.

2.2. Modelatge del Cos

  1. Afegeix un cilindre (Shift + A > Mesh > Cylinder) per al cos.
  2. Escala i posiciona el cilindre per ajustar-lo a la referència del cos.
  3. Utilitza el mode d'edició (Tab) per ajustar els vèrtexs, arestes i cares del cilindre per donar-li forma al cos.

2.3. Creació de les Extremitats

  1. Afegeix cilindres per als braços i les cames.
  2. Escala i posiciona els cilindres per ajustar-los a les referències de les extremitats.
  3. Utilitza el mode d'edició per ajustar la forma de les extremitats.
# Exemple de codi per afegir una esfera i un cilindre
import bpy

# Afegir una esfera per al cap
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(radius=1, location=(0, 0, 2))

# Afegir un cilindre per al cos
bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=0.5, depth=2, location=(0, 0, 0))

  1. Detallant el Model

3.1. Afegint Detalls al Cap

  1. Mode d'edició: Selecciona l'esfera del cap i entra en mode d'edició (Tab).
  2. Afegir detalls: Utilitza eines com el Loop Cut (Ctrl + R) per afegir més geometria i detalls com els ulls, nas i boca.

3.2. Modelatge de Mans i Peus

  1. Afegeix més geometria a les extremitats per crear mans i peus.
  2. Utilitza el mode d'edició per ajustar la forma i afegir detalls com dits.

3.3. Refinament de la Malla

  1. Utilitza el modificador de Subdivisió de Superfície per suavitzar la malla.
  2. Ajusta la topologia per assegurar-te que la malla sigui adequada per a l'animació.
# Exemple de codi per afegir un modificador de subdivisió de superfície
import bpy

# Seleccionar l'objecte del cap
bpy.context.view_layer.objects.active = bpy.data.objects['Sphere']

# Afegir el modificador de subdivisió de superfície
bpy.ops.object.modifier_add(type='SUBSURF')
bpy.context.object.modifiers["Subdivision"].levels = 2

  1. Optimització per a l'Animació

4.1. Retopologia

  1. Crea una nova malla amb una topologia adequada per a l'animació.
  2. Utilitza eines de retopologia com el Shrinkwrap per ajustar la nova malla a la forma del model detallat.

4.2. Creació de Línies de Tall

  1. Afegeix línies de tall (Edge Loops) en zones de deformació com els colzes, genolls i dits per assegurar una animació suau.

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Modelatge del Cap

  • Objectiu: Modelar un cap humà simple utilitzant una esfera com a base.
  • Passos:
    1. Afegeix una esfera.
    2. Utilitza el mode d'edició per donar forma al cap.
    3. Afegeix detalls com ulls, nas i boca.

Exercici 2: Creació d'Extremitats

  • Objectiu: Modelar braços i cames utilitzant cilindres.
  • Passos:
    1. Afegeix cilindres per als braços i les cames.
    2. Utilitza el mode d'edició per donar forma a les extremitats.
    3. Afegeix detalls com dits.

Exercici 3: Refinament i Subdivisió

  • Objectiu: Suavitzar la malla utilitzant el modificador de subdivisió de superfície.
  • Passos:
    1. Selecciona el model complet.
    2. Afegeix el modificador de subdivisió de superfície.
    3. Ajusta els nivells de subdivisió per obtenir una malla suau.

Conclusió

En aquest tema, hem après a modelar un personatge des de zero utilitzant Blender. Hem cobert la creació de la malla base, l'addició de detalls, i l'optimització del model per a l'animació. Amb pràctica i paciència, podràs crear personatges detallats i preparats per a l'animació. En el següent tema, ens endinsarem en l'animació d'un clip curt utilitzant el personatge que hem modelat.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats