En aquest tema, aprendrem a modelar un personatge des de zero utilitzant Blender. Aquest procés inclou la creació de la malla base, l'addició de detalls, i l'optimització del model per a l'animació. Aquest és un procés complex que requereix paciència i pràctica, però amb les tècniques adequades, podràs crear personatges impressionants.
- Preparació del Projecte
1.1. Configuració Inicial
- Obre Blender i crea un nou projecte.
- Guarda el projecte amb un nom adequat, com ara
ModelatgePersonatge.blend
.
1.2. Referències
- Recull referències visuals del personatge que vols modelar. Això pot incloure imatges de diferents angles (frontal, lateral, posterior).
- Importa les referències a Blender com a imatges de fons per ajudar-te en el procés de modelatge.
- Creació de la Malla Base
2.1. Utilitzant Primitives
- Afegeix una esfera (
Shift + A
> Mesh > UV Sphere) per començar amb el cap del personatge. - Escala i posiciona l'esfera per ajustar-la a la referència del cap.
2.2. Modelatge del Cos
- Afegeix un cilindre (
Shift + A
> Mesh > Cylinder) per al cos. - Escala i posiciona el cilindre per ajustar-lo a la referència del cos.
- Utilitza el mode d'edició (
Tab
) per ajustar els vèrtexs, arestes i cares del cilindre per donar-li forma al cos.
2.3. Creació de les Extremitats
- Afegeix cilindres per als braços i les cames.
- Escala i posiciona els cilindres per ajustar-los a les referències de les extremitats.
- Utilitza el mode d'edició per ajustar la forma de les extremitats.
# Exemple de codi per afegir una esfera i un cilindre import bpy # Afegir una esfera per al cap bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(radius=1, location=(0, 0, 2)) # Afegir un cilindre per al cos bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=0.5, depth=2, location=(0, 0, 0))
- Detallant el Model
3.1. Afegint Detalls al Cap
- Mode d'edició: Selecciona l'esfera del cap i entra en mode d'edició (
Tab
). - Afegir detalls: Utilitza eines com el
Loop Cut
(Ctrl + R
) per afegir més geometria i detalls com els ulls, nas i boca.
3.2. Modelatge de Mans i Peus
- Afegeix més geometria a les extremitats per crear mans i peus.
- Utilitza el mode d'edició per ajustar la forma i afegir detalls com dits.
3.3. Refinament de la Malla
- Utilitza el modificador de Subdivisió de Superfície per suavitzar la malla.
- Ajusta la topologia per assegurar-te que la malla sigui adequada per a l'animació.
# Exemple de codi per afegir un modificador de subdivisió de superfície import bpy # Seleccionar l'objecte del cap bpy.context.view_layer.objects.active = bpy.data.objects['Sphere'] # Afegir el modificador de subdivisió de superfície bpy.ops.object.modifier_add(type='SUBSURF') bpy.context.object.modifiers["Subdivision"].levels = 2
- Optimització per a l'Animació
4.1. Retopologia
- Crea una nova malla amb una topologia adequada per a l'animació.
- Utilitza eines de retopologia com el
Shrinkwrap
per ajustar la nova malla a la forma del model detallat.
4.2. Creació de Línies de Tall
- Afegeix línies de tall (
Edge Loops
) en zones de deformació com els colzes, genolls i dits per assegurar una animació suau.
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Modelatge del Cap
- Objectiu: Modelar un cap humà simple utilitzant una esfera com a base.
- Passos:
- Afegeix una esfera.
- Utilitza el mode d'edició per donar forma al cap.
- Afegeix detalls com ulls, nas i boca.
Exercici 2: Creació d'Extremitats
- Objectiu: Modelar braços i cames utilitzant cilindres.
- Passos:
- Afegeix cilindres per als braços i les cames.
- Utilitza el mode d'edició per donar forma a les extremitats.
- Afegeix detalls com dits.
Exercici 3: Refinament i Subdivisió
- Objectiu: Suavitzar la malla utilitzant el modificador de subdivisió de superfície.
- Passos:
- Selecciona el model complet.
- Afegeix el modificador de subdivisió de superfície.
- Ajusta els nivells de subdivisió per obtenir una malla suau.
Conclusió
En aquest tema, hem après a modelar un personatge des de zero utilitzant Blender. Hem cobert la creació de la malla base, l'addició de detalls, i l'optimització del model per a l'animació. Amb pràctica i paciència, podràs crear personatges detallats i preparats per a l'animació. En el següent tema, ens endinsarem en l'animació d'un clip curt utilitzant el personatge que hem modelat.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos