El mapeig UV és una tècnica essencial en el procés de texturització 3D que permet aplicar textures 2D a models 3D. En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics del mapeig UV, com crear i editar mapes UV, i com aplicar textures als nostres models.
- Què és el Mapeig UV?
El mapeig UV és el procés de desplegar un model 3D en un espai 2D per aplicar-hi textures. Les coordenades UV defineixen com es mapeja la textura 2D sobre la superfície del model 3D.
- U i V: Són les coordenades en l'espai 2D, equivalents a X i Y en un pla 2D.
- Mapa UV: És una representació 2D del model 3D desplegat.
- Per què és Important el Mapeig UV?
El mapeig UV és crucial per a la texturització precisa dels models 3D. Sense un bon mapa UV, les textures poden aparèixer distorsionades o mal alineades.
- Creació d'un Mapa UV a Blender
Pas 1: Selecció del Model
- Obre Blender i carrega el model 3D al qual vols aplicar el mapeig UV.
- Selecciona el model fent clic amb el botó dret del ratolí.
Pas 2: Entrar en Mode d'Edició
- Amb el model seleccionat, prem la tecla
Tab
per entrar en el Mode d'Edició. - Assegura't que tens seleccionats tots els vèrtexs, arestes o cares del model (prem
A
per seleccionar-ho tot).
Pas 3: Desplegar el Model
- Amb el model seleccionat, prem
U
per obrir el menú de desplegament UV. - Selecciona l'opció
Unwrap
per desplegar el model automàticament.
Pas 4: Editar el Mapa UV
- Canvia a la vista UV/Image Editor des del menú de la finestra.
- Aquí podràs veure el mapa UV generat. Pots moure, escalar i rotar les coordenades UV per ajustar la textura.
+-------------------+-------------------+ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +-------------------+-------------------+
- Aplicació de Textures
Pas 1: Assignar una Imatge de Textura
- Amb el model seleccionat, ves a la pestanya
Shading
a la part superior de la interfície de Blender. - Afegeix un nou material al model i assigna-li una imatge de textura.
Pas 2: Ajustar la Textura
- A la finestra UV/Image Editor, carrega la imatge de textura que vols aplicar.
- Ajusta les coordenades UV per assegurar-te que la textura s'aplica correctament al model.
# Exemple de codi per assignar una textura a un material import bpy # Crear un nou material material = bpy.data.materials.new(name="Material_Textura") material.use_nodes = True bsdf = material.node_tree.nodes["Principled BSDF"] # Afegir un node d'imatge de textura texture_node = material.node_tree.nodes.new('ShaderNodeTexImage') texture_node.image = bpy.data.images.load("ruta/a/la/teva/imatge.png") # Connectar el node d'imatge de textura al BSDF material.node_tree.links.new(bsdf.inputs['Base Color'], texture_node.outputs['Color']) # Assignar el material al model bpy.context.object.data.materials.append(material)
- Exercici Pràctic
Objectiu
Crea un mapa UV per a un cub i aplica una textura de fusta.
Passos
- Crea un cub a Blender (
Shift + A
>Mesh
>Cube
). - Entra en Mode d'Edició (
Tab
). - Selecciona totes les cares (
A
). - Desplega el cub (
U
>Unwrap
). - Canvia a la vista UV/Image Editor.
- Carrega una imatge de textura de fusta.
- Ajusta les coordenades UV per assegurar-te que la textura s'aplica correctament.
Solució
- Crea el cub i entra en Mode d'Edició.
- Selecciona totes les cares i desplega el cub.
- Canvia a la vista UV/Image Editor i carrega la imatge de textura.
- Ajusta les coordenades UV per assegurar-te que la textura s'aplica correctament.
- Errors Comuns i Consells
- Distorsió de la Textura: Si la textura apareix distorsionada, revisa les coordenades UV i ajusta-les.
- Superposició de Coordenades UV: Evita que les coordenades UV es superposin, ja que això pot causar problemes en la texturització.
- Escala de la Textura: Assegura't que la textura té la resolució adequada per al model. Una textura de baixa resolució pot aparèixer pixelada.
Conclusió
El mapeig UV és una habilitat fonamental per a qualsevol artista 3D. Amb els conceptes bàsics apresos en aquest tema, ara estàs preparat per crear i editar mapes UV i aplicar textures als teus models 3D. En el següent tema, explorarem com aplicar textures més complexes i utilitzar l'Editor de Shaders per crear materials realistes.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos