En aquest tema, aprendrem a animar objectes a Blender. L'animació és una part fonamental de la creació de contingut 3D, ja que permet donar vida als models i escenes. Ens centrarem en els conceptes bàsics de l'animació d'objectes, incloent-hi la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la manipulació de les corbes d'animació.
Conceptes Bàsics d'Animació
Què és un Keyframe?
Un keyframe és un punt en el temps que defineix un valor específic per a una propietat d'un objecte. Blender interpolarà els valors entre dos keyframes per crear l'animació.
Tipus de Propietats que es poden Animar
- Transformacions: Posició, rotació i escala.
- Materials: Color, transparència, etc.
- Modificadors: Paràmetres específics dels modificadors aplicats a l'objecte.
Creació de Keyframes
Pas 1: Seleccionar l'Objecte
Selecciona l'objecte que vols animar fent clic sobre ell a la vista 3D.
Pas 2: Posicionar l'Objecte
Posiciona l'objecte en la posició inicial desitjada. Pots utilitzar les eines de transformació (moure, rotar, escalar).
Pas 3: Inserir un Keyframe
- Amb l'objecte seleccionat, prem la tecla
I
per obrir el menú d'inserció de keyframes. - Selecciona la propietat que vols animar (per exemple,
Location
per a la posició).
Pas 4: Moure's en el Temps
Desplaça't a un altre punt en la línia de temps on vols que l'objecte tingui una nova posició.
Pas 5: Canviar la Posició de l'Objecte
Mou, rota o escala l'objecte a la nova posició desitjada.
Pas 6: Inserir un Nou Keyframe
Prem I
de nou i selecciona la mateixa propietat per inserir un nou keyframe.
Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
Línia de Temps
La línia de temps és una eina que permet veure i manipular els keyframes al llarg del temps.
- Desplaçar-se: Utilitza la barra de desplaçament per moure't al llarg de la línia de temps.
- Afegir Keyframes: Pots afegir keyframes directament des de la línia de temps fent clic dret en el punt desitjat i seleccionant
Insert Keyframe
.
Dope Sheet
El Dope Sheet és una eina avançada que permet una visió més detallada dels keyframes i facilita la seva edició.
- Visualització: Mostra tots els keyframes de tots els objectes i propietats en una vista compacta.
- Edició: Pots moure, copiar i eliminar keyframes fàcilment.
Manipulació de Corbes d'Animació
Editor de Gràfics
L'Editor de Gràfics permet una manipulació precisa de les corbes d'animació, que representen com canvien les propietats al llarg del temps.
- Selecció de Corbes: Selecciona les corbes que vols editar.
- Manipulació de Punts de Control: Pots moure els punts de control per ajustar la interpolació entre keyframes.
Tipus d'Interpolació
- Lineal: Canvi constant entre keyframes.
- Bezier: Canvi suau i controlat amb corbes.
- Constant: Canvi instantani sense interpolació.
Exemple Pràctic: Animant un Cub
Pas 1: Crear un Cub
- Afegeix un cub a la teva escena (
Shift + A
->Mesh
->Cube
).
Pas 2: Inserir el Primer Keyframe
- Selecciona el cub.
- Mou el cub a la posició inicial (per exemple,
X = 0, Y = 0, Z = 0
). - Prem
I
i seleccionaLocation
.
Pas 3: Moure's en el Temps
- Mou-te al fotograma 50 a la línia de temps.
Pas 4: Canviar la Posició del Cub
- Mou el cub a una nova posició (per exemple,
X = 5, Y = 0, Z = 0
).
Pas 5: Inserir el Segon Keyframe
- Prem
I
i seleccionaLocation
.
Pas 6: Reproduir l'Animació
- Prem la barra espaiadora per reproduir l'animació i veure com el cub es mou de la posició inicial a la nova posició.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Animar una Rotació
- Crea un objecte (per exemple, una esfera).
- Anima l'objecte perquè faci una rotació completa en 100 fotogrames.
Exercici 2: Animar l'Escala
- Crea un objecte (per exemple, un con).
- Anima l'objecte perquè augmenti la seva escala de 1 a 3 en 50 fotogrames i després torni a 1 en els següents 50 fotogrames.
Solucions als Exercicis
Solució 1: Animar una Rotació
- Crea una esfera (
Shift + A
->Mesh
->UV Sphere
). - Mou-te al fotograma 1.
- Prem
I
i seleccionaRotation
. - Mou-te al fotograma 100.
- Rota l'esfera 360 graus en l'eix
Z
. - Prem
I
i seleccionaRotation
.
Solució 2: Animar l'Escala
- Crea un con (
Shift + A
->Mesh
->Cone
). - Mou-te al fotograma 1.
- Prem
I
i seleccionaScale
. - Mou-te al fotograma 50.
- Escala el con a
3
en tots els eixos (S
->3
). - Prem
I
i seleccionaScale
. - Mou-te al fotograma 100.
- Escala el con a
1
en tots els eixos (S
->1
). - Prem
I
i seleccionaScale
.
Conclusió
En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de l'animació d'objectes a Blender, incloent-hi la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la manipulació de corbes d'animació. Amb aquests coneixements, estàs preparat per començar a donar vida als teus models i escenes. En el següent mòdul, explorarem tècniques avançades d'animació, com el rigging i l'animació de personatges.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos