En aquest tema, aprendrem a animar objectes a Blender. L'animació és una part fonamental de la creació de contingut 3D, ja que permet donar vida als models i escenes. Ens centrarem en els conceptes bàsics de l'animació d'objectes, incloent-hi la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la manipulació de les corbes d'animació.

Conceptes Bàsics d'Animació

Què és un Keyframe?

Un keyframe és un punt en el temps que defineix un valor específic per a una propietat d'un objecte. Blender interpolarà els valors entre dos keyframes per crear l'animació.

Tipus de Propietats que es poden Animar

  • Transformacions: Posició, rotació i escala.
  • Materials: Color, transparència, etc.
  • Modificadors: Paràmetres específics dels modificadors aplicats a l'objecte.

Creació de Keyframes

Pas 1: Seleccionar l'Objecte

Selecciona l'objecte que vols animar fent clic sobre ell a la vista 3D.

Pas 2: Posicionar l'Objecte

Posiciona l'objecte en la posició inicial desitjada. Pots utilitzar les eines de transformació (moure, rotar, escalar).

Pas 3: Inserir un Keyframe

  1. Amb l'objecte seleccionat, prem la tecla I per obrir el menú d'inserció de keyframes.
  2. Selecciona la propietat que vols animar (per exemple, Location per a la posició).
I -> Location

Pas 4: Moure's en el Temps

Desplaça't a un altre punt en la línia de temps on vols que l'objecte tingui una nova posició.

Pas 5: Canviar la Posició de l'Objecte

Mou, rota o escala l'objecte a la nova posició desitjada.

Pas 6: Inserir un Nou Keyframe

Prem I de nou i selecciona la mateixa propietat per inserir un nou keyframe.

Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet

Línia de Temps

La línia de temps és una eina que permet veure i manipular els keyframes al llarg del temps.

  • Desplaçar-se: Utilitza la barra de desplaçament per moure't al llarg de la línia de temps.
  • Afegir Keyframes: Pots afegir keyframes directament des de la línia de temps fent clic dret en el punt desitjat i seleccionant Insert Keyframe.

Dope Sheet

El Dope Sheet és una eina avançada que permet una visió més detallada dels keyframes i facilita la seva edició.

  • Visualització: Mostra tots els keyframes de tots els objectes i propietats en una vista compacta.
  • Edició: Pots moure, copiar i eliminar keyframes fàcilment.

Manipulació de Corbes d'Animació

Editor de Gràfics

L'Editor de Gràfics permet una manipulació precisa de les corbes d'animació, que representen com canvien les propietats al llarg del temps.

  • Selecció de Corbes: Selecciona les corbes que vols editar.
  • Manipulació de Punts de Control: Pots moure els punts de control per ajustar la interpolació entre keyframes.

Tipus d'Interpolació

  • Lineal: Canvi constant entre keyframes.
  • Bezier: Canvi suau i controlat amb corbes.
  • Constant: Canvi instantani sense interpolació.

Exemple Pràctic: Animant un Cub

Pas 1: Crear un Cub

  1. Afegeix un cub a la teva escena (Shift + A -> Mesh -> Cube).

Pas 2: Inserir el Primer Keyframe

  1. Selecciona el cub.
  2. Mou el cub a la posició inicial (per exemple, X = 0, Y = 0, Z = 0).
  3. Prem I i selecciona Location.

Pas 3: Moure's en el Temps

  1. Mou-te al fotograma 50 a la línia de temps.

Pas 4: Canviar la Posició del Cub

  1. Mou el cub a una nova posició (per exemple, X = 5, Y = 0, Z = 0).

Pas 5: Inserir el Segon Keyframe

  1. Prem I i selecciona Location.

Pas 6: Reproduir l'Animació

  1. Prem la barra espaiadora per reproduir l'animació i veure com el cub es mou de la posició inicial a la nova posició.

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Animar una Rotació

  1. Crea un objecte (per exemple, una esfera).
  2. Anima l'objecte perquè faci una rotació completa en 100 fotogrames.

Exercici 2: Animar l'Escala

  1. Crea un objecte (per exemple, un con).
  2. Anima l'objecte perquè augmenti la seva escala de 1 a 3 en 50 fotogrames i després torni a 1 en els següents 50 fotogrames.

Solucions als Exercicis

Solució 1: Animar una Rotació

  1. Crea una esfera (Shift + A -> Mesh -> UV Sphere).
  2. Mou-te al fotograma 1.
  3. Prem I i selecciona Rotation.
  4. Mou-te al fotograma 100.
  5. Rota l'esfera 360 graus en l'eix Z.
  6. Prem I i selecciona Rotation.

Solució 2: Animar l'Escala

  1. Crea un con (Shift + A -> Mesh -> Cone).
  2. Mou-te al fotograma 1.
  3. Prem I i selecciona Scale.
  4. Mou-te al fotograma 50.
  5. Escala el con a 3 en tots els eixos (S -> 3).
  6. Prem I i selecciona Scale.
  7. Mou-te al fotograma 100.
  8. Escala el con a 1 en tots els eixos (S -> 1).
  9. Prem I i selecciona Scale.

Conclusió

En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de l'animació d'objectes a Blender, incloent-hi la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la manipulació de corbes d'animació. Amb aquests coneixements, estàs preparat per començar a donar vida als teus models i escenes. En el següent mòdul, explorarem tècniques avançades d'animació, com el rigging i l'animació de personatges.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats