En aquest tema, explorarem els diferents tipus de llums disponibles a Blender i com utilitzar-los per il·luminar les teves escenes de manera efectiva. La il·luminació és una part crucial del procés de renderització, ja que afecta directament l'aparença i l'ambient de la teva escena.

Tipus de Llums

Blender ofereix diversos tipus de llums, cadascun amb les seves pròpies característiques i usos. A continuació, es descriuen els tipus de llums més comuns:

  1. Llum Puntual (Point Light)
  2. Llum Direccional (Sun Light)
  3. Llum de Focal (Spot Light)
  4. Llum de Àrea (Area Light)
  5. Llum de Món (World Light)

  1. Llum Puntual (Point Light)

Una llum puntual emet llum en totes direccions des d'un punt únic, similar a una bombeta. És útil per simular fonts de llum petites i localitzades.

Propietats Clau:

  • Energia (Energy): Controla la intensitat de la llum.
  • Radi (Radius): Defineix la mida de la font de llum, afectant la suavitat de les ombres.

Exemple de Codi:

import bpy

# Crear una llum puntual
bpy.ops.object.light_add(type='POINT', location=(0, 0, 5))
light = bpy.context.object
light.data.energy = 1000
light.data.shadow_soft_size = 0.5

  1. Llum Direccional (Sun Light)

Una llum direccional emet llum en una direcció específica, com el sol. És ideal per simular la llum del dia.

Propietats Clau:

  • Energia (Energy): Controla la intensitat de la llum.
  • Angle (Angle): Defineix la mida de la font de llum, afectant la suavitat de les ombres.

Exemple de Codi:

import bpy

# Crear una llum direccional
bpy.ops.object.light_add(type='SUN', location=(0, 0, 10))
light = bpy.context.object
light.data.energy = 5
light.data.angle = 0.1

  1. Llum de Focal (Spot Light)

Una llum de focal emet llum en forma de con, similar a un focus. És útil per il·luminar àrees específiques de l'escena.

Propietats Clau:

  • Energia (Energy): Controla la intensitat de la llum.
  • Angle del Con (Spot Size): Defineix l'angle del con de llum.
  • Suavitat del Con (Spot Blend): Controla la suavitat de les vores del con de llum.

Exemple de Codi:

import bpy

# Crear una llum de focal
bpy.ops.object.light_add(type='SPOT', location=(0, 0, 5))
light = bpy.context.object
light.data.energy = 1000
light.data.spot_size = 0.785  # 45 graus
light.data.spot_blend = 0.15

  1. Llum de Àrea (Area Light)

Una llum de àrea emet llum des d'una superfície rectangular o circular. És útil per simular fonts de llum grans i difuses, com finestres o pantalles.

Propietats Clau:

  • Energia (Energy): Controla la intensitat de la llum.
  • Forma (Shape): Defineix la forma de la llum (Rectangle o Disc).
  • Mida (Size): Defineix la mida de la llum.

Exemple de Codi:

import bpy

# Crear una llum de àrea
bpy.ops.object.light_add(type='AREA', location=(0, 0, 5))
light = bpy.context.object
light.data.energy = 1000
light.data.shape = 'RECTANGLE'
light.data.size = 2
light.data.size_y = 1

  1. Llum de Món (World Light)

La llum de món no és un objecte de llum en si mateix, sinó una configuració global que afecta tota l'escena. Simula la llum ambiental, com el cel o l'entorn.

Propietats Clau:

  • Color de l'Entorn (Color): Defineix el color de la llum ambiental.
  • Força (Strength): Controla la intensitat de la llum ambiental.

Exemple de Codi:

import bpy

# Configurar la llum de món
world = bpy.context.scene.world
world.use_nodes = True
bg = world.node_tree.nodes['Background']
bg.inputs['Color'].default_value = (0.05, 0.05, 0.05, 1)  # Color gris fosc
bg.inputs['Strength'].default_value = 1.0

Comparació de Tipus de Llums

Tipus de Llum Direcció Intensitat Suavitat d'Ombres Usos Comuns
Puntual Totes Alta Depèn del Radi Bombetes, Llums petites
Direccional Una Alta Depèn de l'Angle Llum del dia, Sol
Focal Con Alta Depèn del Con Focus, Escenaris
Àrea Superfície Alta Alta Finestres, Pantalles
Món Totes Mitjana N/A Llum ambiental, Cel

Exercici Pràctic

Objectiu: Crear una escena simple amb diferents tipus de llums per veure com afecten la il·luminació.

  1. Crea una escena amb un objecte simple (per exemple, un cub).
  2. Afegeix una llum puntual i ajusta les seves propietats.
  3. Afegeix una llum direccional i ajusta les seves propietats.
  4. Afegeix una llum de focal i ajusta les seves propietats.
  5. Afegeix una llum de àrea i ajusta les seves propietats.
  6. Configura la llum de món.

Solució:

import bpy

# Crear un cub
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(location=(0, 0, 0))

# Llum puntual
bpy.ops.object.light_add(type='POINT', location=(2, 2, 5))
point_light = bpy.context.object
point_light.data.energy = 1000

# Llum direccional
bpy.ops.object.light_add(type='SUN', location=(0, 0, 10))
sun_light = bpy.context.object
sun_light.data.energy = 5

# Llum de focal
bpy.ops.object.light_add(type='SPOT', location=(-2, -2, 5))
spot_light = bpy.context.object
spot_light.data.energy = 1000
spot_light.data.spot_size = 0.785
spot_light.data.spot_blend = 0.15

# Llum de àrea
bpy.ops.object.light_add(type='AREA', location=(0, 5, 5))
area_light = bpy.context.object
area_light.data.energy = 1000
area_light.data.shape = 'RECTANGLE'
area_light.data.size = 2
area_light.data.size_y = 1

# Configurar la llum de món
world = bpy.context.scene.world
world.use_nodes = True
bg = world.node_tree.nodes['Background']
bg.inputs['Color'].default_value = (0.05, 0.05, 0.05, 1)
bg.inputs['Strength'].default_value = 1.0

Conclusió

En aquest tema, hem explorat els diferents tipus de llums disponibles a Blender i com utilitzar-los per il·luminar les teves escenes. Cada tipus de llum té les seves pròpies característiques i usos, i és important comprendre com funcionen per crear escenes realistes i atractives. En el proper tema, aprendrem a configurar una escena per renderitzar.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats