En aquest tema, aprendrem les transformacions bàsiques en Blender: moure, rotar i escalar objectes. Aquestes operacions són fonamentals per al modelatge 3D i la manipulació d'objectes dins de l'escena.
- Introducció a les Transformacions Bàsiques
Les transformacions bàsiques en Blender inclouen:
- Moure (Translate): Desplaçar un objecte d'una posició a una altra.
- Rotar (Rotate): Girar un objecte al voltant d'un eix.
- Escalar (Scale): Canviar la mida d'un objecte.
- Moure Objectes
2.1. Com Moure un Objecte
Per moure un objecte en Blender, segueix aquests passos:
- Selecciona l'objecte que vols moure fent clic amb el botó esquerre del ratolí.
- Prem la tecla
G
(de "Grab"). - Mou el ratolí per desplaçar l'objecte.
- Prem
Enter
per confirmar la nova posició oEsc
per cancel·lar.
2.2. Moure en un Eix Específic
Per moure un objecte en un eix específic:
- Prem
G
per moure. - Prem
X
,Y
oZ
per restringir el moviment a l'eix X, Y o Z respectivament.
Exemple Pràctic
1. Selecciona el cub per defecte. 2. Prem `G` i després `X` per moure el cub al llarg de l'eix X. 3. Mou el ratolí per desplaçar el cub i prem `Enter` per confirmar.
- Rotar Objectes
3.1. Com Rotar un Objecte
Per rotar un objecte:
- Selecciona l'objecte.
- Prem la tecla
R
(de "Rotate"). - Mou el ratolí per girar l'objecte.
- Prem
Enter
per confirmar oEsc
per cancel·lar.
3.2. Rotar en un Eix Específic
Per rotar un objecte al voltant d'un eix específic:
- Prem
R
per rotar. - Prem
X
,Y
oZ
per restringir la rotació a l'eix X, Y o Z respectivament.
Exemple Pràctic
1. Selecciona el cub per defecte. 2. Prem `R` i després `Z` per rotar el cub al voltant de l'eix Z. 3. Mou el ratolí per girar el cub i prem `Enter` per confirmar.
- Escalar Objectes
4.1. Com Escalar un Objecte
Per escalar un objecte:
- Selecciona l'objecte.
- Prem la tecla
S
(de "Scale"). - Mou el ratolí per canviar la mida de l'objecte.
- Prem
Enter
per confirmar oEsc
per cancel·lar.
4.2. Escalar en un Eix Específic
Per escalar un objecte en un eix específic:
- Prem
S
per escalar. - Prem
X
,Y
oZ
per restringir l'escalat a l'eix X, Y o Z respectivament.
Exemple Pràctic
1. Selecciona el cub per defecte. 2. Prem `S` i després `Y` per escalar el cub al llarg de l'eix Y. 3. Mou el ratolí per canviar la mida del cub i prem `Enter` per confirmar.
- Combinació de Transformacions
És possible combinar les transformacions per obtenir resultats més complexos. Per exemple, pots moure i després rotar un objecte.
Exemple Pràctic
1. Selecciona el cub per defecte. 2. Prem `G` i després `X` per moure el cub al llarg de l'eix X. Prem `Enter` per confirmar. 3. Prem `R` i després `Z` per rotar el cub al voltant de l'eix Z. Prem `Enter` per confirmar.
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Moure un Objecte
- Crea un nou objecte (per exemple, un cilindre).
- Mou l'objecte 3 unitats en l'eix X.
Solució
1. Afegeix un cilindre (`Shift + A` > Mesh > Cylinder). 2. Selecciona el cilindre. 3. Prem `G` i després `X`. 4. Escriu `3` i prem `Enter`.
Exercici 2: Rotar un Objecte
- Crea un nou objecte (per exemple, una esfera).
- Rota l'objecte 45 graus al voltant de l'eix Y.
Solució
1. Afegeix una esfera (`Shift + A` > Mesh > UV Sphere). 2. Selecciona l'esfera. 3. Prem `R` i després `Y`. 4. Escriu `45` i prem `Enter`.
Exercici 3: Escalar un Objecte
- Crea un nou objecte (per exemple, un con).
- Escala l'objecte al doble de la seva mida original en l'eix Z.
Solució
1. Afegeix un con (`Shift + A` > Mesh > Cone). 2. Selecciona el con. 3. Prem `S` i després `Z`. 4. Escriu `2` i prem `Enter`.
- Resum
En aquesta secció, hem après les transformacions bàsiques en Blender: moure, rotar i escalar objectes. Aquestes operacions són essencials per manipular objectes dins de l'escena i són la base per a tècniques de modelatge més avançades. Practica aquestes transformacions per familiaritzar-te amb els controls i millorar la teva fluïdesa en Blender.
En el següent tema, explorarem com utilitzar modificadors per aplicar transformacions no destructives als nostres models.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos