En aquest tema, aprendrem les transformacions bàsiques en Blender: moure, rotar i escalar objectes. Aquestes operacions són fonamentals per al modelatge 3D i la manipulació d'objectes dins de l'escena.

  1. Introducció a les Transformacions Bàsiques

Les transformacions bàsiques en Blender inclouen:

  • Moure (Translate): Desplaçar un objecte d'una posició a una altra.
  • Rotar (Rotate): Girar un objecte al voltant d'un eix.
  • Escalar (Scale): Canviar la mida d'un objecte.

  1. Moure Objectes

2.1. Com Moure un Objecte

Per moure un objecte en Blender, segueix aquests passos:

  1. Selecciona l'objecte que vols moure fent clic amb el botó esquerre del ratolí.
  2. Prem la tecla G (de "Grab").
  3. Mou el ratolí per desplaçar l'objecte.
  4. Prem Enter per confirmar la nova posició o Esc per cancel·lar.

2.2. Moure en un Eix Específic

Per moure un objecte en un eix específic:

  1. Prem G per moure.
  2. Prem X, Y o Z per restringir el moviment a l'eix X, Y o Z respectivament.

Exemple Pràctic

1. Selecciona el cub per defecte.
2. Prem `G` i després `X` per moure el cub al llarg de l'eix X.
3. Mou el ratolí per desplaçar el cub i prem `Enter` per confirmar.

  1. Rotar Objectes

3.1. Com Rotar un Objecte

Per rotar un objecte:

  1. Selecciona l'objecte.
  2. Prem la tecla R (de "Rotate").
  3. Mou el ratolí per girar l'objecte.
  4. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.

3.2. Rotar en un Eix Específic

Per rotar un objecte al voltant d'un eix específic:

  1. Prem R per rotar.
  2. Prem X, Y o Z per restringir la rotació a l'eix X, Y o Z respectivament.

Exemple Pràctic

1. Selecciona el cub per defecte.
2. Prem `R` i després `Z` per rotar el cub al voltant de l'eix Z.
3. Mou el ratolí per girar el cub i prem `Enter` per confirmar.

  1. Escalar Objectes

4.1. Com Escalar un Objecte

Per escalar un objecte:

  1. Selecciona l'objecte.
  2. Prem la tecla S (de "Scale").
  3. Mou el ratolí per canviar la mida de l'objecte.
  4. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.

4.2. Escalar en un Eix Específic

Per escalar un objecte en un eix específic:

  1. Prem S per escalar.
  2. Prem X, Y o Z per restringir l'escalat a l'eix X, Y o Z respectivament.

Exemple Pràctic

1. Selecciona el cub per defecte.
2. Prem `S` i després `Y` per escalar el cub al llarg de l'eix Y.
3. Mou el ratolí per canviar la mida del cub i prem `Enter` per confirmar.

  1. Combinació de Transformacions

És possible combinar les transformacions per obtenir resultats més complexos. Per exemple, pots moure i després rotar un objecte.

Exemple Pràctic

1. Selecciona el cub per defecte.
2. Prem `G` i després `X` per moure el cub al llarg de l'eix X. Prem `Enter` per confirmar.
3. Prem `R` i després `Z` per rotar el cub al voltant de l'eix Z. Prem `Enter` per confirmar.

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Moure un Objecte

  1. Crea un nou objecte (per exemple, un cilindre).
  2. Mou l'objecte 3 unitats en l'eix X.

Solució

1. Afegeix un cilindre (`Shift + A` > Mesh > Cylinder).
2. Selecciona el cilindre.
3. Prem `G` i després `X`.
4. Escriu `3` i prem `Enter`.

Exercici 2: Rotar un Objecte

  1. Crea un nou objecte (per exemple, una esfera).
  2. Rota l'objecte 45 graus al voltant de l'eix Y.

Solució

1. Afegeix una esfera (`Shift + A` > Mesh > UV Sphere).
2. Selecciona l'esfera.
3. Prem `R` i després `Y`.
4. Escriu `45` i prem `Enter`.

Exercici 3: Escalar un Objecte

  1. Crea un nou objecte (per exemple, un con).
  2. Escala l'objecte al doble de la seva mida original en l'eix Z.

Solució

1. Afegeix un con (`Shift + A` > Mesh > Cone).
2. Selecciona el con.
3. Prem `S` i després `Z`.
4. Escriu `2` i prem `Enter`.

  1. Resum

En aquesta secció, hem après les transformacions bàsiques en Blender: moure, rotar i escalar objectes. Aquestes operacions són essencials per manipular objectes dins de l'escena i són la base per a tècniques de modelatge més avançades. Practica aquestes transformacions per familiaritzar-te amb els controls i millorar la teva fluïdesa en Blender.

En el següent tema, explorarem com utilitzar modificadors per aplicar transformacions no destructives als nostres models.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats