Les simulacions de física a Blender permeten crear animacions realistes que involucren elements com la gravetat, les col·lisions, els fluids, el fum, i altres fenòmens físics. Aquest mòdul t'introduirà als conceptes bàsics de les simulacions de física i et guiarà a través de la creació de diverses simulacions utilitzant Blender.

Continguts

Introducció a les Simulacions de Física

Les simulacions de física a Blender es poden dividir en diverses categories, cadascuna amb les seves pròpies propietats i configuracions. Les categories principals són:

  • Rigid Body: Simulacions d'objectes rígids que no es deformen.
  • Soft Body: Simulacions d'objectes que es poden deformar.
  • Fluids: Simulacions de líquids i gasos.
  • Fum i Foc: Simulacions de fum, foc i altres efectes de partícules.

Simulacions de Rigid Body

Configuració Bàsica

  1. Afegir un Objecte Rigid Body:

    • Selecciona l'objecte que vols convertir en un Rigid Body.
    • Ves a la pestanya de Física (Physics) i fes clic a "Rigid Body".
  2. Propietats del Rigid Body:

    • Tipus: Pots seleccionar entre "Active" (actiu) i "Passive" (passiu). Els objectes actius es mouen i interactuen amb altres objectes, mentre que els passius no es mouen però poden ser colpejats per objectes actius.
    • Massa: Defineix la massa de l'objecte.
    • Frictió: Controla la fricció de l'objecte.
    • Restitució: Controla l'elasticitat de l'objecte.

Exemple Pràctic

import bpy

# Crear un cub
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=2, location=(0, 0, 5))
cube = bpy.context.object

# Afegir Rigid Body
bpy.ops.rigidbody.object_add()
cube.rigid_body.type = 'ACTIVE'
cube.rigid_body.mass = 1
cube.rigid_body.friction = 0.5
cube.rigid_body.restitution = 0.6

Simulacions de Soft Body

Configuració Bàsica

  1. Afegir un Objecte Soft Body:

    • Selecciona l'objecte que vols convertir en un Soft Body.
    • Ves a la pestanya de Física (Physics) i fes clic a "Soft Body".
  2. Propietats del Soft Body:

    • Goal: Controla la rigidesa de l'objecte.
    • Edges: Controla la flexibilitat de les vores de l'objecte.
    • Stiffness: Controla la rigidesa general de l'objecte.

Exemple Pràctic

import bpy

# Crear una esfera
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(radius=1, location=(0, 0, 5))
sphere = bpy.context.object

# Afegir Soft Body
bpy.ops.object.modifier_add(type='SOFT_BODY')
sphere.modifiers["Softbody"].settings.goal_default = 0.5
sphere.modifiers["Softbody"].settings.bending = 2

Simulacions de Fluids

Configuració Bàsica

  1. Afegir un Domini de Fluids:

    • Crea un objecte que servirà com a domini (contingut) de la simulació de fluids.
    • Selecciona l'objecte i ves a la pestanya de Física (Physics), fes clic a "Fluid" i selecciona "Domain".
  2. Afegir un Emissor de Fluids:

    • Crea un objecte que servirà com a emissor de fluids.
    • Selecciona l'objecte i ves a la pestanya de Física (Physics), fes clic a "Fluid" i selecciona "Flow".

Exemple Pràctic

import bpy

# Crear un cub com a domini
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=5, location=(0, 0, 0))
domain = bpy.context.object

# Afegir Fluid Domain
bpy.ops.object.modifier_add(type='FLUID')
domain.modifiers["Fluid"].fluid_type = 'DOMAIN'

# Crear una esfera com a emissor
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(radius=0.5, location=(0, 0, 2))
emitter = bpy.context.object

# Afegir Fluid Flow
bpy.ops.object.modifier_add(type='FLUID')
emitter.modifiers["Fluid"].fluid_type = 'FLOW'
emitter.modifiers["Fluid"].flow_settings.flow_type = 'LIQUID'

Simulacions de Fum i Foc

Configuració Bàsica

  1. Afegir un Domini de Fum:

    • Crea un objecte que servirà com a domini de la simulació de fum.
    • Selecciona l'objecte i ves a la pestanya de Física (Physics), fes clic a "Smoke" i selecciona "Domain".
  2. Afegir un Emissor de Fum:

    • Crea un objecte que servirà com a emissor de fum.
    • Selecciona l'objecte i ves a la pestanya de Física (Physics), fes clic a "Smoke" i selecciona "Flow".

Exemple Pràctic

import bpy

# Crear un cub com a domini
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=5, location=(0, 0, 0))
domain = bpy.context.object

# Afegir Smoke Domain
bpy.ops.object.modifier_add(type='SMOKE')
domain.modifiers["Smoke"].smoke_type = 'DOMAIN'

# Crear una esfera com a emissor
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(radius=0.5, location=(0, 0, 2))
emitter = bpy.context.object

# Afegir Smoke Flow
bpy.ops.object.modifier_add(type='SMOKE')
emitter.modifiers["Smoke"].smoke_type = 'FLOW'
emitter.modifiers["Smoke"].flow_settings.flow_type = 'SMOKE'

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Simulació de Caiguda de Cubes

  1. Crea una escena amb diversos cubs col·locats a diferents altures.
  2. Configura cada cub com a Rigid Body.
  3. Configura el pla de la base com a Rigid Body passiu.
  4. Simula la caiguda dels cubs i observa les col·lisions.

Exercici 2: Simulació de Gelatina

  1. Crea una esfera i configura-la com a Soft Body.
  2. Ajusta les propietats de Soft Body per simular una textura de gelatina.
  3. Simula la caiguda de l'esfera sobre un pla.

Exercici 3: Simulació de Fluids

  1. Crea un domini de fluids i un emissor de fluids.
  2. Configura l'emissor per emetre líquid.
  3. Simula el comportament del líquid dins del domini.

Exercici 4: Simulació de Fum

  1. Crea un domini de fum i un emissor de fum.
  2. Configura l'emissor per emetre fum.
  3. Simula el comportament del fum dins del domini.

Conclusió

Les simulacions de física a Blender són una eina poderosa per crear animacions realistes. En aquest mòdul, hem explorat les configuracions bàsiques per a Rigid Body, Soft Body, Fluids, i Fum. A mesura que practiquis amb aquests conceptes, podràs crear simulacions més complexes i realistes. No oblidis experimentar amb les diferents propietats i configuracions per obtenir els resultats desitjats.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats